6 Temmuz 2019 Cumartesi

Freddy Lombard #1 - Chaland

Godefroid de Bouillon'un Mirası
"Le Testament de Godefroid de Bouillon"
Yazan, çizen : Yves Chaland
Magic Strip / 1981
Fransızca aslından çeviren : SToktan

Tenten'in küresel başarısı ve Avrupa çizgiromanına ve kendisi ile anlamlandırılan Netçizgi akımına muazzam etkisine rağmen bolca parodi ve homaj dışında ilhamını ondan alan karakter tasarımı pek de fazla olmamıştır.

Bu formülden hareketle en başarılı üretim maalesef kendinden çok şey beklenirken hiç beklenmedik şekilde daha 33 yaşında bir trafik kazası sonucu hayatını kaybeden Yves Chaland'ın 1980-90 yılları arasındaki yaratımı Freddy Lombard olmuştur. Kısa yaşamına ancak 5 adet Lombard serüveni sığdırabilen yuvarlak çizgileri, retro tarzıyla atomstilin en etkileyici temsilcilerinden olan sanatçıdan dizinin ilk kitabını çevirmek boynumun borcu idi zaten.

Ana karakter üçlüsü, para sıkıntısı yaşayan üç genç insan, çeşitli olasılıklara karşı hazırlanmış zıt kişilikleri ile birlikte uyumlu çalışırlar. Freddy dürtüsel, yaratıcı, kaprisli, Sweep güçlü, sadık takipçi, ama çabuk sinirlenen, Dina yaptıkları şeyin sonuçlarını dikkate alma olasılığı diğerlerinden daha yüksek ve entelektüel, ciddî ve ayakları yere basan, gurubun zarif kadın üyesidir.

Bu ilk küçük hikâyede, Freddy ve arkadaşları, Sedan'a giderken, Godefroid de Bouillon'un soyundan olan Georges Bouillon'la karşılaşacakları Bouillon'da durmak zorunda kalıyorlar. Bouillon onlara, dedesi tarafından gizlenen bir hazineyi aramasına yardımcı olmalarını teklif ediyor. Bu sayede Freddy'nin şövalyeler tarihine ve ilk haçlı seferlerine geri
dönme fırsatı doğmuş oluyor...

7 yorum:

  1. Freddy Lombard, Tenten ve Spiru karışımı bir karakter olmuş.Çizimler müthiş,hikaye ise sanki yarıda kaldı!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Atomstilcilerin Tenten'i izleyen karakter tasarımları vardır. Freddy de bunların en başarılısı. Hikâyenin konusu defineyi bulmak idi, onu da buldular esrarengizlikler arasında. Artık gerisi bir sonraki hikâyede.

      Sil
  2. Daha bir hafta önce forumdaki Freddy Lombard sohbeti üzerine hazırladığım aşağıdaki örnek üzerinden özetle : “..dikkatinizi çekti mi bilmiyorum, Freddy'nin ilk birkaç sayısında balon kullanılırken sonradan konuşma kutusuna dönülmesi ve karakterin hem görünüm hem dik saçının daha da 'Tentenimsi' hale getirilmesi Hergé cephesinden gelen tepkiye inat mı sorusunu aklıma getirdi. Yoksa Chaland gibi çok kısa zaman diliminde 5 albümü çıkarma başarısı göstermiş yetenekli bir çizer kahramanını iyiden iyiye 'köpeksiz Tenten'e dönüştürsün ki, ilginç” diye yazmıştım. :)

    Hemen indirip göz gezdirdim, her şeyiyle çok iştah açıcı görünüyor. Zaten yayınlanacağı yoktu çok isabetli olmuş, teşekkürler Stoktan.


    https://i.hizliresim.com/mX12O4.png

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kutular ilk 4. kitapta kullanılıyor. Onda da Freddy'nin saçları asker traşı misali. Senin koyduğun alıntıda, (5. kitap oluyor) artık tastamam Tenten havası var. Chaland bunları yaparken bir hinoğluhinlik vardı kafasında herhalde ama ne olduğunu bilme şansımız hiç olmayacak ne yazıkki.

      Bu 5 kitaplık seride Chaland bazı şeyleri amaçlayarak yapmış görünüyor. Fırsat olur da çeviririm umarım, 2. kitapta Tenten Kongo'da da Hergé'in de kullandığı o devrin ırkçı kara afrikalı tiplemesine aynen sadık kalarak yapılan gönderme var.

      Freddy Lombard karakterinin tasarımının kaynağını Tenten'den tipleme olarak aldığını da inkâr etmek zor zaten ama karakter olarak çok farklı bir noktada kişilik oluşturmuş. Ayrıca, hikâyelerin hedef kitlesinin de aseksüel Tenten'de olduğu gibi çocuklar olmadığı aşikâr.

      Sil
  3. 1 ve 2. albümlerde balon kullanıyor, 3. sayıda balon/kutu arası bir tercihi var ve son iki albümde de tamamen kutuya dönülmüş. Brüksel okuluna muhalif enerjik ve daha dinamik yenilikçi üslubunda sapma olmazken durduk yere 'kutu' ne alaka dedirtmişti bana. Üstelik 40'lı yılların ilk Woody Woodpecker prototipini andıran burun ve saç kümeli Freddy'si, bu haliyle kısmen de olsa daha “özgün” görüntü verirken balonla birlikte bunda da değişikliğe gitmesi dediğin gibi okur olarak bizim cevaplarını bulabileceğimiz şeyler değil.

    33 yaş dediğin nedir ki, daha yolu yarılamamışken Raymond gibi trafik kurbanı olmasaydı sözünü ettiğim konu, bu seri ve belki başka yeni karakterlerle ihtimaldir ki çok enteresan bir yöne evrilecekti. Hem çizgili sanat hem kendisi için yazık olmuş gerçekten.

    YanıtlaSil
  4. Üstadım yine ihya ettin bizleri, keyifle okuyorum. Çok çok teşekkürler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Spesyallerimizi döküyoruz ortalığa Mehmet bey, keyifli okumalar.

      Sil